Predsjedniku Uprave Uljanika Emilu Buliću, privremenom stečajnom upravitelju Damiru Majstoroviću i sucu trgovačkog suda u Pazinu Damiru Rabaru danas na zakazanom ročištu ostaju bez argumenata kojim bi više odgađali otvaranje stečaja krovne tvrtke, Uljanika d.d., a s kojim će uslijediti i lančano otvaranje stečaja ostalih tvrtki iz grupacije za koje su prethodni stečajni postupci također u tijeku.
S odlaskom kineske delegacije iz njihove velike brodograđevne grupacije China Shipyard Industry Corporation ispuhao se balon očekivanja od tog posjeta i pokazalo da oni Kinezi nisu zainteresirani za strateško partnerstvo u restrukturiranju Uljanika. Potvrdio je to, na svoj način, jučer u intervjuu za Media servis i ministar gospodarstva Darko Horvat, kazavši kako su Kinezi najmanje zainteresirani za strateško partnerstvo, i to zbog administrativnih prepreka, a i nemaju iskustava s takvim modelom. Horvat je potvrdio i neslužbene informacije koje su dolazile tijekom trodnevnog posjeta predstavnika CSIC-a Zagrebu, Puli i Rijeci, jest da ih potencijalno može zanimati brodogradilište u Rijeci.
Taj interes je zapravo i logičan, uzme li se u obzir da je i njihov dolazak politički iniciran, a ne ekonomski motiviran. "Sama brodogradnja Kineze ne zanima, jer i njihovi su kapaciteti u Kini poluprazni. Tijekom tri dana obilaska pokazalo se da oni ovaj zadatak promatraju u sklopu šire priče, odnosno uključivanju Kine u velike infrastrukturne projekte na riječkom prometnom pravcu, u Luci Rijeka, izgradnji nizinske pruge te dugoročno gradnji kontejnerskog terminala na otoku Krku", kaže jedan od sugovornika iz vladinih krugova.
I Horvat je rekao da im je vrlo potentna lokacija 3. maj jer je vide kao vrata za Europu. No, otkrio je i da su ostali potencijalni partneri nakon dubinskih analiza grupacije u proteklom razdoblju dolazili do takvog zaključka, da je 3. maj "zbog lokaliteta i tehnološkog nivoa korak iznad onoga u Puli". Što sad? Budući da je posjet Hrvatskoj za CSIC bio politička agenda, svojoj Vladi, nakon što poslože dojmove i podatke prikupljene u Hrvatskoj, podnijet će službeni izvještaj, koji će, procjenjuju u vladinim krugovima, vjerojatno potvrditi ono što je ministar gospodarstva javno i naznačio, da su impresionirani potencijalom ovdašnjih inženjera u projektiranju i brodogradilišta koja unatoč zastarjeloj tehnologiji postižu uspjeh u izgradnji složenijih brodova kakvi se ne grade u njihovim brodogradilištima.
Navest će i ono što su sami komentirali sugovornicima u Hrvatskoj, da oba brodogradilišta imaju nedovršene brodove, da su kadrovski desetkovana i financijski mrtvaci. Horvat je prvotno najavio da će povratne informacije iz Kine stići za nekoliko tjedana, a jučer je rok skraćen na 10-ak dana, no i dalje ne očekuje da od kineske delegacije dobije konkretan ili završni zaključak. "Dat će sliku i viziju onoga što su vidjeli u Rijeci ili Puli, dat će određene ponude, a hoće li one i na koji način za nas biti prihvatljive – to ćemo vidjeti", rekao je Horvat.
Sada kada su širom otvorena vrata stečaju, suvišna je i razrada rješenja koja bi se krojilo za kineskog brodograditelja. Jer u stečaju odlučuju vjerovnici, gdje država ima glavnu riječ, no osim CSIC-a mogli bi se pojaviti i neki koji su već snimali Uljanik, poput Fincantierija kojeg također zanima isključivo riječki škver. Interes bi mogao doći i iz drugih europskih brodogradilišta.
Iz vladinih redova u tome, naravno, vide i svoju dodatnu prednost u budućim pregovorima i s Kinezima i s drugim potencijalnim interesentima. Iz Uljanika se jučer čulo da su cijeli dan vođeni interni razgovori i usuglašavanja o daljnjim potezima, no prostora, vremena i izbora više nema. Osim toga, jučer je Sud u Pazinu po kratkom postuku otvorio i zatvorio stečaj Uljanika PIS, tvrtke koje obavlja poslove bez kojih jedan poslovni sustav ne može funkcionirati, od pravnih računovodstvenih do informatičnih i zaštitarskih službi. Ne stigne li sudu još jedan signal iz Zagreba da još jednom odgodi konačnu odluku p otvaranju stečaja, a što bi za sve zapravo bila loša poruka, za Uljanik će današnji dan označiti kraj jedne duge industrijske proizvodnje, koja je u kontinuitetu kroz različite vlasnike i države trajala 162 godine i koja je brodovima snabdijevala kupce iz cijelog svijeta, kraj velike i složene proizvodnje koju će biti teško nadomjestiti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.HVALA..!
moja isprika, nažalost, tek sad vidim -ovaj intervju sa Nevžalom je star čak 9 godina? (objavljeno 10. SVIBNJA 2010.).
da li je moguće kao da se toliko dugo povijest ponavlja… nadam se da će ova trakavica uskoro završiti.
HVALA..!
Nevžala kaže kako će kineski investitori na čelu s Yu Hongom ponovno posjetiti brodogradilište 3. maj sredinom mjeseca, kada bi se mogla očekivati i neka konkretnija odluka.
Dobar komentar u hrpi medijskog smeća:
https://www.google.com/amp/s/www.vecernji.hr/amp/biznis/za-brodogradiliste-3-maj-zainteresiran-kineski-fond-cic-137845
– Kinezi su posebno zainteresirani za zadržavanje proizvodnje zbog činjenice da su dosad brodove koje grade za europsko tržište gradili u Kini, uvozeći dijelove iz Europe, dok bi akvizicijom 3. maja cjelokupnu proizvodnju imali u Hrvatskoj i time izbjegli nepotreban trošak transporta – kaže Nevžala. Tvrdi da je čelni čovjek China Investment Corporationa Yu Hong, nakon obilaska brodogradilišta, bio zadovoljan viđenim, naglašavajući kako će, kupe li brodogradilište, zadržati sve zaposlene. Namjeravaju i proširiti proizvodnju i izgraditi tvornicu za izradu solarnog programa i toplinskih generatora. Rijeka je, kako doznajemo, kineskim investitorima zanimljiva i zbog riječke luke, koja bi zbog odlične povezanosti s ostatkom Hrvatske i ovim dijelom Europe mogla postati jedan od glavnih tranzitnih centara za uvoz kineske robe u južnoj Europi. Investicijski fond, koji je prema pisanju medija sudjelovao i u kupnji švedskog Volva, ima obim investicija oko 200 milijardi dolara, tako da mu novac nije problem…
Uključite se u raspravu