Deset godina otkako je Hrvatsku uključio u svjetsku poluvodičku industriju, otvorivši u Sisku pogon svoje tvrtke Applied Ceramics u kojem proizvodi materijale za izradu čipova, Hrvat koji je razvio uspješnu poduzetničku karijeru u SAD-u, Matt Sertić, novi izazov vidi u konkuriranju Elonu Musku.
Grad javnosti najpoznatiji po lošim vijestima iz Željezare i prijeporima oko budućnosti rafinerije nafte, do kraja ove godine dobit tvornicu za proizvodnju solarnih ćelija, koja će biti sastavni dio Sertićeva novog solarnog biznisa nedavno pokrenutog u Sjedinjenim Državama kroz tvrtku Sunceco. Milan Sladojević, direktor Applied Ceramicsa za Hrvatsku i Sertićeva desna ruka za razvoj poslovanja na domaćem tržištu, kaže da su pronašli nekoliko hala koje su pogodne za izgradnju novog pogona te da prikupljaju ponude. "Blagdani su nas malo usporili pa još prikupljamo ponude za hale, ali vlasnik će stratešku odluku o tome donijeti uskoro, kad osobno dođe u Hrvatsku i naš je plan da sve bude spremno za proizvodnju do kraja 2017. godine", kaže Sladojević.
Sertićeva tvrtka Sunceco po mnogočemu izravna je konkurencija solarnoj ponudi Muskove kompanije Tesla. Sunceco proizvodi solarne panele, razvija rješenja po kojima se ti paneli mogu ugrađivati na krovove, ali i na posebne konstrukcije, uključujući solarne elektrane. Uz to tvrtka proizvodi baterijske sustave u širokom rasponu od industrijskih do kućnih baterija, kakve je nedavno prestavio i Elon Musk. "U prvoj fazi projekta naš je plan imati visoko-automatizirani pogon za proizvodnju solarnih ćelija, koje će se moći spajati u različite strukture i tako prilagođavati naručiteljima, a to traži visoku razinu čistoće zraka u proizvodnom pogonu", kaže Sladojević.
Navodi da će novi pogon zaposliti dvadesetak stručnjaka čime će broj radnika koje Sertić zapošljava u Sisku porasti na 120. Trenutačno u pogonu Applied Ceramicsa radi stotinjak stručnjaka koji su za rad obrazovni u SAD-u. Sladojević pojašnjava da je plan investicija u Sisak u ovoj godini bio još ambiciozniji, da im je cilj bio otvoriti ukupno sto novih radnih mjesta, ali da nažalost nisu pronašli adekvatnu metu za preuzimanje na lokalnoj razini. "Naša je želja sa solarima zdravo razvijati biznis kao u slučaju Applied Ceramicsa. Postoji potražnja u Hrvatskoj, Njemačkoj, zapravo cijeloj EU, a ovo vidimo i kao dobar izvozni proizvod za američko tržište", kaže Sladojević.
Ističe da su inicijalni interes za njihovim proizvodima pokazali hoteli na Jadranu. Dodaje da se u Njemačkoj dijelu solarnih elektrana bliži dvadeseta godina rada, kad im predstoji obnova. Sladojević navodi da se zbog popularnosti solarne energije pojavljuje i niz većih, njima zanimljivih projekata. Tako je početkom prošle godine Sisačko-moslavačka županija najavila izgradnju solarne elektrane snage 8 MW u Martinskoj vesi. "Voljeli bimso da imamo veću potražnju za našim proizvodima u Hrvatskoj, i to je dio našeg poslovnog plana, ali s obzirom na politiku poticanja obnovljivih izvora energije tu smo ipak suzdržani u očekivanjima", kaže Sladojević. Dodaje da to ne znači da Sunceco nema prostora za razvoj. Navodi da su u SAD-u postali hit sa svojim novim proizvodom – solarnom LED rasvjetom koja dolazi s ugrađenom baterijom i kamerom, a kojom se može upravljati preko iPhonea i Android mobitela.
"O tome kako će se ova investicija dalje razvijati djelomično ovisi i o tome kakva će biti nova gospodarska politika novoizabranog američkog predsjednika Donalda Trumpa s obzirom da se to tržište okreće prema podizanju carina, odnosno protekcionizmu, a mi vidimo i potencijal izvoza na to tržište", kaže Sladojević. Pojašnjava da je Sertić ušao u novi biznis u Kaliforniji, upravo stoga što je to područje idealno za korištenje solarne energije. Usto, američke energetske tvrtke razvile su model širenja solara kroz iznajmljivanje krovova od kućanstava i tvrtki pri čemu prebijaju potrošnju s vlasnicima krovova te im kroz uštede isplaćuju investicije u solarne panele.
Sladojević kaže da je Sisak dobra lokacija za izgradnju ovakvog pogona zbog industrijske tradicije i lokalne infrastrukture, te činjenice da je grad na Savi nekad bio jezgra industrije u regiji. Navodi da je k tome Hrvatska dio Europske unije što automatski znači i da bi njihova proizvodnja u Sisku bila po EU standardima i EU kvaliteti. Govoreći o Applied Ceramicsu, prvom biznisu s kojim je Sertić započeo svoju investicijsku priču u Sisku, direktor te tvrtke za Hrvatsku, Sladojević, kaže da im se biznis razvija prema planu. "U 2016. godini Applied Ceramics imao je prihod na razini godine prije, od 36,7 milijuna kuna, uz rast profitabilnosti", kaže Sladojević.
Prema podacima Poslovne Hrvatske tvrtka Applied Ceramics zadnje tri godine bilježi rast prihoda. Godine 2013. imala je prihod od 28,8 milijuna kuna uz operativnu dobit od 2,4 milijuna kuna. Godinu kasnije prihod je porastao na 33,1 milijun kuna uz operativnu dobit od 5,5 milijuna kuna, a 2015. godine iznosio je 38,1 milijun kuna uz EBITDA od 5,7 milijuna kuna. Applied Ceramics u Sisku razvija komponente od keramike, kvarca i safira. Najveći su im korisnici iz poluvodičke industrije u EU i SAD-u, a njihovi se proizvodi koriste i u medicini, vojnoj i svemirskoj industriji, zatim u proizvodnji lasera, rudarstvu, nuklearnim pogonima pa čak i u automobilskoj industriji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Sretno!
Uključite se u raspravu