Hrvatski hotelski sektor visoko konsolidiran

Autor: Poslovni.hr/Hina , 07. prosinac 2015. u 08:43
Foto: Grgo Jelavić / Pixsell

Ocjena je to senior partnerice u konzultantskoj kući Horwath HTL Hrvatska i dugogodišnje analitičarke hotelskog sektora u Hrvatskoj.

Hrvatski hotelski sektor visoko je konsolidiran, čak tri grupacije – Valamar Riviera, Lukšić grupa i Maistra upravljaju s gotovo 50 posto ukupnih kapaciteta , a uskoro se očekuje još jedna velika konsolidacija i nastanak još jedne snažne hotelske kompanije.

 Ocjena je to senior partnerice u konzultantskoj kući Horwath HTL Hrvatska i dugogodišnje analitičarke hotelskog sektora u Hrvatskoj, regiji i šire Sanje Čizmar, koja ističe da su procesi konsolidacije ili okrupnjavanja u hotelskoj industriji u svijetu vrlo česti, a u Hrvatskoj su se intenzivirali zadnjih nekoliko godina putem nekoliko većih transakcija nakon više desetljeća 'mirovanja'.

 Iznosi pritom primjere nekih od najvećih konsolidacijskih procesa zadnjih godina tijekom kojih je Lukšić grupa kupila Jadranske luksuzne hotele, Liburnia Riviera Hoteli preuzela Hotele Cavtat te akvizicijama ušla i u regiju, Valamar Riviera integrirala svoje vlasničke i menadžment kompanije te najavila zanimanje za nove, a Maistra preuzela Hilton Imperial Dubrovnik i najavila mogućnost širenja portfelja.

 "U Hrvatskoj se s obzirom na svjetske trendove, ali i situaciju u zemlji i regiji, očekuje da će vodeće kompanije nastaviti 'akvirirati' manje, a slijedi i nastavak strategije pripajanja kompanija unutar istog vlasničkog portfelja u jedinstvenu kompaniju", kaže Čizmar. Dodaje da je na konsolidacije u hrvatskom hotelijerstvu pažnju skrenula i nedavno objavljena jedna od najvećih transakcija u hotelskoj industriji u svijetu, vrijedna 12,2 milijarde američkih dolara, kojom Marriott International preuzima grupaciju Starwood Hotels and Resorts.

 Ta najava je za Hrvatsku postala zanimljivija jer je otprilike u isto vrijeme objavljeno da Marriott grupacija s brendom Ritz-Carlton namjerava sudjelovati u vraćanju Kupara u turističku funkciju s tvrtkom Avenue ulaganja, čija je ponuda za taj kompleks prihvaćena, a i stoga jer su u Hrvatskoj, u Zagrebu i Dubrovniku, dva hotela pod Starwoodovim brendom Sheraton, iza kojih stoji HUP-Zagreb.

 Osim tih globalnih promjena, Čizmar smatra da bi se mogla dogoditi još jedna velika u globalnoj hotelskoj industriji jer, kako kaže, izgleda da je i grupacija InterContinental Hotel Group 'na meti' za preuzimanje od strane kineskih investicijskih grupa.

'Zabijanje zastavica'

 Slijedom takvih trendova Horwath HTL odnosno Čizmar i konzultant Mirko Jergović izradili su tržišni izvještaj "Konsolidacija hotelske industrije: od globalnog ka lokalnom", koji osim globalnog analizira i hrvatsko tržište. Ističu da Hrvatska, mada u zakašnjenju od tri-četiri desetljeća, i u tim procesima postaje dio svjetskih trendova, a ne samo po stopama rasta turističkog prometa i popularnosti kao turističke destinacije.

 "U vremenu brzih promjena na globalnom tržištu razlozi koji uvjetuju konsolidaciju hotelske industrije podjednako su strateški i ekonomski te se može očekivati da će se procesi preuzimanja i akvizicija među globalnim hotelskim kompanijama nastaviti kao strategija ovladavanja većim tržišnim udjelom, ali i stvaranja dodane vrijednosti i više razine efikasnosti", ističe Čizmar.

 Na globalnom tržištu važan motiv okrupnjavanja hotelskih kompanija je i potreba efikasnijeg odgovora na izazove rastuće pozicije online putničkih agencija i općenito online modela poslovanja, uključujući i rastuću 'sharing economy', no u regiji jugoistočne Europe, koja se po stupnju razvijenosti hotelskog tržišta znatno razlikuje od visoko razvijenih tržišta, motivi i ciljevi akvizicija i konsolidacija su različiti u odnosu na svijet i više su uvjetovani, kako kaže Čizmar, zauzimanjem atraktivnih lokacija.

 "Konsolidacije na hrvatskom i regionalnom hotelskom tržištu uvjetovane su prije svega 'zabijanjem zastavica' na atraktivne geo pozicije jer je lokacija 'ključ uspjeha' u turizmu, ili pak kupnjom imovine manje vrijednosti koja se može konvertirati u atraktivni turistički portfelj, što povećava tržišni udjel preuzimača, ali i otvara put za restrukturiranje ili reinženjering kompanija, a time i ka povećanju ušteda, produktivnosti i naravno vlasničkog povećanja profita", analizira Čizmar. Procjenjuje da će, s obzirom na dosadašnje i planirane procese na srednji rok, u Hrvatskoj i dalje prevladavati lokalni i regionalni igrači, jer oni lakše prevladavaju i otklanjaju prepreke u lokalnom okruženju.

"S povećanjem konkurentnosti poslovno-investicijske klime u Hrvatskoj, mogu se očekivati i internacionalni investitori, ali uglavnom na greenfield osnovi budući takvi projekti nemaju internih ograničenja i omogućuju maksimalnu profesionalizaciju i upravljanje", zaključuje Čizmar.

Komentirajte prvi

New Report

Close