Mala zagrebačka tvrtka Mireo na mnogo se načina izdvaja iz svoga informatičkog sektora, pa i cjelokupnoga hrvatskoga gospodarstva.
Razvila je vlastiti visokotehnološki proizvod u rangu Googleovih i Nokijinih servisa, lani je imala neto dobit od milijun eura, a istodobno je temeljni kapital povećala za 10 milijuna kuna i udvostručila broj zaposlenika. Za razliku od većine hrvatskih tvrtki Mireo je više od 90 posto svojih prihoda zaradio u inozemstvu, od Brazila preko Turske do Indije. Unatoč tome suvlasnik i direktor tvrtke Leonardo Siladić skromno kaže da je za njihov uspjeh najvažniji čimbenik bila sreća. “Željeli smo raditi što volimo i od toga živjeti. Nikada nismo radili tako da smo unaprijed definirali da moramo ostvariti neke grandiozne planove, a to nam je pošlo za rukom jer nitko od nas ne pati na vile, brodove, bazene i tko zna što sve ne, što je inače u ovom podneblju uobičajeno”, kaže Siladić čija je tvrtka u 2009. godini imala prihod od 3,8 milijuna eura.
Podizanje morala relijem
Mireo je mala hrvatska softverska tvrtka koja je razvila vlastitu geoinformacijsku i navigacijsku platformu. Riječ je o softveru koji se poput Windowsa ili Linuxa ugrađuje u razne navigacijske uređaje, najčešće GPS prijemnike za plovila i automobile. U Hrvatskoj se prodaje više GPS uređaja koja koriste Mireov softver među kojima i Goclever, dok Mireo isporučuje komponente za Mio uređaje. Uz njih Mireo isporučuje i vlastite digitalne mape Hrvatske i Bosne i Hercegovine koje prodaje i na internetu. U svijetu Mireo posluje s nizom partnera na brzorastućim tržištima Brazila, Rusije i Indije pa do onih još izazovnijih u istočnoj Europi, Mediteranu i arapskim državama poput Grčke, Turske, Izraela, Egipta i Maroka. “Nismo osjetili krizu, već smo čak zabilježili blag porast prihoda upravo stoga što poslujemo na tržištima na kojima je teže raditi i na kojima postoji više izazova nego u Zapadnoj Europi i SAD-u gdje su vodeće marke u GPS navigaciji divovi poput Tom Toma i Garmina. To nam se pak pokazalo kao prednost jer danas se kompletno svjetsko gospodarstvo okreće prema BRIC zemljama, a od njih Mireo se nije proširio još samo u Kinu”, pojašnjava Siladić. Prihod je u odnosu na 2008. porastao za 100 tisuća eura, dok je dobit ipak pala sa 1,6 milijuna na milijun eura.
Iako naglašava da tvrtku ne planira prodati, u nju je već prošle godine ušao svjež kapital. Tako je Mireo iz društva s ograničenom odgovornošću preoblikovan u dioničko društvo, a većinski paket dionica tvrtke zadržali su ključni inženjeri i osnivači, među kojima su i direktori tvrtke braća Leonardo i Ivica Siladić. Inače, tom je prilikom predsjednik Uprave OTP Investa Darko Brborović postao predsjednik Nadzornog odbora Mirea d.d., čiji je temeljni kapital povećan za 10 milijuna kuna od dobiti zadržane iz prethodnih godina. Financijski osnažen Mireo je udvostručio broj zaposlenika na njih 26 te, kako tumači direktor i voditelj razvoja Ivica Siladić, sada rade na pet velikih projekata. Mlađi brat Siladić vrhunski je matematičar koji istodobno uz vođenje i koordinaciju projekata pazi i na moral svojih visokoobrazovanih zaposlenika. Tako je u jednom slobodnom uredu postavio sjedalicu, volan, konzolu i veliki ravni monitor za vožnju relija. Mireo, naime, sponzorira četverostruke hrvatske prvake u reliju, posadu Šebalj & Klinc, za koju kažu da se savršeno uklapa u njihovu ambicioznu poslovnu filozofiju “hrabro i strastveno”. Također je tvrtka glavni sponzor 40 stopa duge regatne jedrilice “Jonathan RR” koja je pod kormilom Roberta Radola lani bila druga na prvenstvu Austrije i peta u ORC International kupu Hrvatske.
Ispred vremena
“Unatoč svemu tome mi ipak ne privlačimo ljude time što se ovdje mogu zabavljati igrajući relije, već time što u Mireu mogu uistinu svakodnevno testirati vlastite granice, učiti nove stvari, rješavati kompleksne programerske zadatke i sudjelovati u izradi proizvoda svjetske kvalitete”, ističe Ivica Siladić koji se s nostalgijom prisjeća koliki su put prevalili u posljednjih desetak godina. Tvrtku Mireo braća Siladić osnovala su 2001. godine, želeći napraviti navigacijski softver za mobilne uređaje. Tada je to tehnički bilo gotovo nemoguće jer mobiteli nisu bili dovoljno snažni da bi mogli podržavati takvu tehnologiju. “U posljednjih desetak godina rezolucija ekrana na mobilnim uređajima porasla je više od deset puta zbog jačeg hardvera i kvalitetnijih vrsta ekrana što je dovelo do uređaja poput iPhonea i revolucije koju danas imamo u navigacijskom softveru”, pojašnjava. Stariji brat Leonardo Siladić ističe da prilikom pokretanja posla, bez obzira na dobru ideju i dostupnost tehnologije nisu bili sigurni da će cijeli pothvat biti ekonomski isplativ. Mireo je zato u početku razvijao čak i softver za hotele. No dobri su softverski poslovi omogućili financiranje razvoja pa su brzo okupili kvalitetan razvojni tim. “Prvi veći projekt u području geoinformatike imali smo tek tri godine otkako smo pokrenuli tvrtku kada je Hrvatski autoklub naručio kompletan geoinformatički sustav za svoju alarm-centralu. Nakon toga smo takve projekte počeli raditi mahom za strane naručitelje”, prisjeća se Leonardo Siladić te dodaje da su prve digitalne mape Hrvatske napravili za domaću tvrtku Meridijan projekt koja se na taj način željela istaknuti u odnosu na konkurenciju. Iako su već tada, tri godine od pokretanja, imali svoj prepoznatljiv softverski proizvod, pravih kupaca za njega nisu našli sve dok 2007. nisu otišli na Cebit. To je bio početak prvoga velikog skoka u financijskoj slici tvrtke kada im je prihod skočio sa 800.000 na 3,7 milijuna eura godišnje.
Daljinski nadzor vozila
“Počeli smo surađivati s lokalnim proizvođačima uređaja kojima prodajemo svoje softverske licencije zajedno s kartama i lokaliziranim sučeljem, a zahvaljujući tim partnerstvima i kvalitetnim i korektnim poslovnim odnosima izgradili smo snažnu reputaciju zahvaljujući kojoj se širimo dalje. Nadamo se uskoro i u Pakistanu”, kaže Siladić. Mireo ima velike planove za budućnost. Tvrtka je mnogo uložila u razvoj GPS softvera za novu generaciju mobitela, a posjeduje i vlastito rješenje za daljinski nadzor vozila. Taj sustav u Hrvatskoj koristi pedesetak manjih tvrtki, a upravo se testira u Indiji i Turskoj, što su nova tržišta na koja se Mireo planira širiti s tom ponudom.
priznanja
Strancima bolji nego Hrvatima
Mireo je u Hrvatskoj nekoliko puta bio nominiran za razna priznanja, poput najbolje bilance prema Fini ili kao najbolji mali izvoznik prema HGK, međutim do sada je ovdje osvojio samo jednu nagradu “Zlatno Teslino jaje” za najinovativniji domaći ICT projekt 2006. u sklopu natječaja eInovation. Vani je ova mala zagrebačka tvrtka imala znatno više uspjeha. Uređaj koji koristi njihov GPS softver MapMyInidia lani je u Indiji proglašen najboljim na tržištu prema mišljenju tamošnje franšize njemačkog AutoBilda.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu