Jure Rašić i Drago Tafra moderni su tvorničari. Za razliku od drugih voditelja pogona, koji nose plave kute s džepićem u kojem se nalazi tehnička olovka, tvrdim folderom i arkom papira na koji bilježe različiti pokazatelji o proizvodnji, i koji rade u zaglušujućoj buci mehaničkih pogonskih hala često izloženi hladnoći, Jure i Drago nose casual odjeću, sjede u veselom i toplom uredu u Zagrebu, prepunom zabavnih sadržaja, razgovaraju preko interneta i stvaraju proizvode koji su dosad razigrali i razveselili 50 milijuna korisnika diljem svijeta. Jure i Drago su producenti mobilnih igara u najvećem hrvatskom proizvođaču računalnih igara Nanobitu.
Jurina obožavateljica žicala dijamante
Jure Rašić kaže da iako nisu slavni kao neki glazbeni i filmski producenti, ipak imaju i svoje zvjezdane trenutke. Posebno ističe da ga veseli vidjeti igrače kako igraju igru na kojoj radi. “Jedan od takvih trenutaka je bio kad sam u Avenue Mallu u Zagrebu, u kafiću par stolova do mene, i ugledao ljude koji su igrali igru na kojoj sam ja radio nekoliko dana ranije. Bila je to igra Rocket Chicken. To me oduševilo! Veseli me i to što naletim na ljude po Zagrebu koji znaju likove iz Hollywood Storyja, igre koja danas ima sedam milijuna korisnika. Ne živimo u Americi, gdje nam je većina korisnika, već u Zagrebu i ljudi svejedno znaju za likove koje stvaramo. Pitaju što će se s njima događati dalje”, kaže Jure. Dodaje da je nedavno dobio i prvu obožavateljicu kao producent igara. “Našla me na Instagramu i naravno žicala dijamante iz igre”, kaže Jure.
Samozatajan je to dvojac koji upravlja proizvodnjom Nanobitovih najuspješnijih naslova. Jure Rašić, producirao je Nanobitove naslove Hollywood Story, koji ima sedam milijuna korisnika, zatim Superstar Life, koji ima osam milijuna korisnika te Fashion Design World također s osam milijuna korisnika. Ukupno igre koje je producirao Jure trenutačno igra 23 milijuna korisnika diljem svijeta. Vrlo je malo proizvoda koji su nastali u Hrvatskoj unazad 25 godina, a koji imaju toliko korisnika. Zapravo jedini koji se u svijetu Industrije 4.0 može mjeriti s tim uspjehom je PhotoMath Damira Sabola, koji je nedavno objavio da je premašio 30 milijuna korisnika. No, za razliku od Nanobita, koji od milijuna svojih korisnika već stvara opipljiv prihod i dobit, PhotoMathu prava komercijalizacija tek predstoji. Drago Tafra, nešto je kraće u Nanobitu, nije od gotovo samog početka, kao Jure Rašić. No, igre koje je on producirao trenutačno igra osam milijuna korisnika.
Njegov Fashion City 2 od veljače do danas privukao je više od milijun korisnika. To je 100 tisuća novih korisnika mjesečno. Najuspješniji naslov, čijom proizvodnjom upravlja Drago, Chef Town, u dvije je godine stekao sedam milijuna korisnika. Mnogi su čuli za Nanobit.
Ta je tvrtka ostvarila strelovit rast. Za 2016. godinu očekuje se da će prijaviti gotovo 10 milijuna eura prihoda. Pet godina ranije bila je na tek 2,8 milijuna kuna prihoda i pet zaposlenih, a danas ima urede u Zagrebu, Bukureštu i Budimpešti gdje radi sto programera, dizajnera, pisaca te brojnih drugih kreativaca. Nanobitovi osnivači i izvršni direktori, Alan Sumina i Zoran Vučinić, netipični su hrvatski poduzetnici. Nisu uvezani politički, ni ekonomski, za njih se ne može reći da su “nečija djeca”, i zapravo su jedan od rijetkih primjera kako uspjeti na američki način u Hrvatskoj. Izgradili su svoju tvornicu mobilnih igara od nule, takoreći iz garaže, a danas imaju dva kata prestižnog poslovnog prostora u poslovnom središtu Zagreba, Radničkoj ulici. Nanobit je prava tvornica koja na najbolji način oslikava kako izgleda svijet Industrije 4.0, i to u Hrvatskoj.
10milijuna
eura prihoda ostvario je Nanobit u 2016. godini
Njihova tvornica kao inpute koristi ideje, a kao output iz nje izlazi intelektualni kapital u formi mobilnih igara koje su redovito među TOP200 na Appleovom AppStoreu i Google Play Storeu. >>3
No, unatoč nagradama, Nanobit kao i cijela industrija računalnih igara u Hrvatskoj još su uvijek malo poznati. “U Zagrebu kad kažem nekome da radim u gaming tvrtki odmah vidim kako mu se iznad glave stvara upitnik, a kad kažem da sam producent igara iskače upitnik dva. Nakon toga upitnik tri i tako dalje”, kaže Jure Rašić. Drago Tafra dodaje da se ne opterećuju slavom, jer vole svoj posao. No, ističe da bi volio da u Zagrebu i Hrvatskoj ima više prilike pronaći ljude koji rade slične stvari. Navodi da je ovdje zajednica ljudi koji proizvode mobilne igre još uvijek je nedovoljno razvijena. “Ima sve više studija, ali nekih okupljanja je relativno malo.
Nemamo nešto što imaju glazbenici ili filmaši, neko svoje gaming kultno mjesto u gradu gdje bi se okupljali. U Amsterdamu, primjerice, to nije slučaj, jer tamo možete pronaći mjesta gdje ima mnogo ekipe koja živi ovaj posao, s kojima možete razmjenjivati iskustva i znanja o industriji”, kaže Drago. Zadatak producenta igara je da vodi tim programera i kreativaca i napravi uspješnu igru. U Nanobitu to znači da viziju novih naslova ili unaprjeđenja postojećih osmisle osnivači Sumina i Vučinić, a zatim posao preuzimaju Jure i Drago koji to modeliraju u proizvod. Moderni tvorničari u Nanobitu rade posao koji bi se po mnogo čemu mogao opisati zadacima koje imaju projektni menadžeri u drugim organizacijama. No, i Jure i Drago ističu da postoje bitne razlike. “Producent igre mora imati još ono nešto. Mora imati znanje o igrama, iskustvo i ljubav za igre. Ja bih rekao da smo mnogo više povezani s onim što nastaje tijekom projekta, povezani smo s igrama. Nešto slično kao kod glazbenih ili filmskih producenata”, kaže Jure. Dodaje da je raditi igre prije svega zabavno, ali ne i lagano. Jure opisuje da je potrebno mnogo promišljanja, mnogo poticanja na suradnju, mnogo usuglašavanja, treba uživjeti se u igru i znati povući mehaniku igre na pravi način.
Inače, većinu igara koje stvara Nanobit u SAD, Velikoj Britaniji, Australija i Kanada igraju – žene. Jure i Drago na to spremni odvraćaju da “uživljavanje u igre” znači da im je sastavni dio posla da razumiju svoje korisnike i nauče što više o njima. Ako su željeli pokazati da im posao nije lagan – nemamo dodatnih pitanja. No, Jure ipak nastavlja i kaže da igra ima mnogo elemenata. “Scenarij, likove, scenografiju, glazbu, mehaniku itd. No, povrh toga korisnici žele još. Moramo biti u trendu svojih korisnika. Svakodnevno instaliram nove igre koje se pojave na store-u, mislim da nema te igre koja nije prošla kroz moje prste. Internet, TV serije, pratim sve što prate naši korisnici”, pojašnjava Jure.
Drago ima obožavateljicu u Rusiji
Obično korisnike doživite preko foruma ili maila na supportu, ali ovako kad vas osobno kontaktiraju, lijep je to osjećaj i jako pozitivno iznenađenje kaže Drago Tafra. Navodi da ga je nedavno kontaktirala obožavateljice jedne od igara. Nije bio specifičniji. “Nedavno mi se javila jedna igračica iz Rusije preko Facebooka koju je interesiralo više informacija o jednom featureu u igri. To me nemalo iznenadilo”, kaže Drago. On ističe da se unazad dvije godine, kad za igre radi live evente, poput igre Chef Town u kojoj se priča vrti oko vođenja restorana, već naučio na dobru dozu interakcije s korisnicima. “Redovito primamo pohvale igrača”, kaže Drago. No, ističe kad ga korisnici osobno kontaktiraju, to ga itekako iznenadi.
Drago dodaje da su u njihovom poslu ključni trendovi. “Kao i sa svim ostalim u današnja vremena, ako nisi u toku, nemaš šanse uspjeti ni biti zanimljiv. Konkurencija je brutalna, ažurna i brojnija i nije nam dopušteno propustiti prilike koje vidimo i stvorimo”, kaže Drago. Navodi da kontinuirano osluškuju svoje korisnike i zato kontinuirano nadograđuju svoje naslove. Drago, koji vodi najuspješniju Nanobitovu “restoran simulaciju” pojašnjava da je prva igra u serijalu, Restoran Town, bila “fora igra”, Bakery Town “super igra”, a Chef Town, koji su prije dvije godine lansirali na temelju znanja iz prethodne dvije restoran simulacije, je postala “fantastična igra”. Ti superlativi imaju pokriće u brojkama. Chef Town je u dvije godine na tržištu stekao dvostruko više korisnika nego Hrvatska ima stanovnika. Drago kaže da su osluškivali preference i želje svojih korisnika zbog čega su često morali nadmašiti sami sebe.
“Meni nije prirodno da sve što radim odmah utipkam, slikam, postam i stisnem hashtag, dva, tri – nisam takav. No, ako je to trend među našim igračima i ako su oni ti koji to žele raditi, pa naravno da ćemo im mi to onda i omogućiti; trebamo se staviti u njihovu poziciju i način razmišljanja i prilagoditi, kako god znamo i umijemo”, kaže Drago. I Jure i Drago ističu da zbog toga itekako prate što radi Apple, jer on je na tržištu dosad redovito bio trendsetter. Rezultat toga je da je Hollywood Story nekoliko puta bio izdvojen čak i na naslovnici Google Play Storea kao jedna od najboljih igara. U Nanobitu sada rade na mogućnosti da se iz njihovih igara može poslati YouTube video igre i razmijeniti ga s prijateljima. Razvili su i mogućnost da se preko Apple Watcha može kontrolirati igru, rade stickere za iMessage itd. Uz vlastita saznanja i iskustvo mnogo im pomaže i analitika. “Najuspješnije igre došle su u zadnje vrijeme. Mnogo smo naučili o razvoju igara i danas možemo reći da kad lansiramo novu igru ili njenu novu verziju, možemo očekivati i po stotine tisuća novih korisnika mjesečno”, zaključuje Jure.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ta je tvrtka ostvarila strelovit rast. Za 2016. godinu očekuje se da će prijaviti gotovo 10 milijuna eura prihoda. Pet godina ranije bila je na tek 2,8 milijuna kuna prihoda i pet zaposlenih, a danas ima urede u Zagrebu, Bukureštu i Budimpešti gdje radi sto programera, dizajnera, pisaca, glazbenika te brojnih drugih kreativaca. Nanobitovi osnivači, Alan Sumina i Zoran Vučinić, netipični su hrvatski poduzetnici. Nisu uvezani politički, ni ekonomski, za njih se ne može reći da su “nečija djeca”, i zapravo su jedan od rijetkih primjera kako uspjeti na američki način u Hrvatskoj.
Uključite se u raspravu