Tijekom ljeta domaći su investitori intenzivnije trgovali dionicama iz turističkog sektora. Iako nije riječ o višemilijunskim prometima, koliko bi najbrojniji sektor na Zagrebačkoj burzi (35 dionica nalazi se u tom sektoru op.a.) možda i zavrijedio, ipak pažnja ulagača prema kompanijama koje svake godine spašavaju državni proračun dobro je došla.
Tako se tijekom ljetnih mjeseci u dnevnim izvještajima burze često događalo da dionice poput Hotela Cavtat, Arenaturusta, Solarisa, HTP Korčule i Maestrala nađu među deset najtrgovanijih ili deset s najvišim rastom vrijednosti. Optimizam investitora vidljiv je i po kretanju indeksa CROBEXturist koji je od početka lipnja pa prošloga tjedna ostvario rast od 18,32 posto. Iako sastav tog indeksa, nažalost zbog nelikvidnosti, čini samo pet dionica, vidljiv je smjer kojim idu domaći burzovni igrači. "Rezultati ove i prethodnih turističkih sezona, a time turističkih kompanija, najbitniji su razlozi za povećani interes investitora za dionicama iz ovoga sektora", smatra Zvonimir Marić, član Uprave KD Investmentsa koji upravlja jedinim "turističkim" fondom u Hrvatskoj, KD Victoriom.
Taj fond, naime, 38,4 posto imovine ima u dionicama domaćih hotela i restorana. Prema podacima tog društva, KD Victoria na kraju prošloga mjeseca upravljao je sa 58,45 milijuna kuna imovine. Iako likvidnost turističkih dionica nije često viđena pojava, Marić smatra da su te kompanije atraktivne jer imaju značajnu neovisnost o gospodarskom rastu u Hrvatskoj jer većina kupaca dolazi iz stranih zemalja. "Dosta je velika materijalna imovina u rezervi ili nedovoljno iskorištena, a koja im daje potencijal za prikupljanje kapitala za investicije kojima mogu dodatno povećati prihode. Još uvijek te kompanije imaju dosta rezerve u poslovanju i s prihodovne i s troškovne strane", kaže Marić.S druge strane, kaže da su nesređeni vlasnički odnosi, a prvenstveno se misli na zemljišta, problematična dostupnost kapitala zbog još uvijek nedovoljno razvijene ulagačke klime, ali i nepovjerenja banaka i nepopularnost turističkih dionica kao i prekratka sezona, nedostaci prilikom ulaganja u ovu vrstu dionica.
"Osim toga, opću privatizaciju neprivatiziranih kompanija vidimo kao jedan od ključnih faktora za daljnji njihov razvoj, ali i razvoj cijelog sektora", kaže Marić. A upravo su spekulacije o privatizacijama dijelom zaslužne i za aktivniji interes za dionicama HTP Korčule i Maestrala. Od početka lipnja do rujna dionica HTP Korčule skočila je 70,97 posto. Dionica hotela Maestral u tom je razdoblju porasla 15,4 posto. Vrijednosnicom hotela Cavtat počelo se intenzivnije trgovati još početkom svibnja i do rujna je njezina vrijednost gotovo utrostručila. Ipak, neke kompanije odlučile su se povući s burze. To je nedavno napravila Riviera Adria, a početkom godine i Istraturist.
Ulaganje u turističke dionice
Prednosti
- Značajna neovisnost o gospodarskom rastu u RH
- Dosta velika materijalna imovina u rezervi ili nedovoljno iskorištena
- Još uvijek dosta rezerve u poslovanju i sa prihodovne i sa troškovne strane
Nedostaci
- Nesređeni vlasnički odnosi, prvenstveno što se tiče zemljišta
- Problematična dostupnost kapitala
- Nepopularnost u investicijskoj zajednici
- Prekratka sezona
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Kakvi god da jesu, ipak jedino turisticka grana funkcionira bar nekako.
Prvenstveno jer nisu najvecim dijelom ovisni o drzavi.
One hotelske kuce koje nisu pod drzavom ipak rade zadovoljavajuce.
Hotelijeri na Jadranu imaju kroničan problem kratke sezone, rade 3 mjeseca, a onda ostatak godine taj novac troše na plaće i ulaganje u objekte. Sve dok sezonu ne produže na bar 5-6 mjeseci neće biti posebno atraktivni za ulaganje, ali to naravno ne znači da se pojedine turističke dionice neće napucavati gore (kao zadnjih mjesec dana) da imaoci izađu van s lijepim plusom [emo_namigusa]
I ti otvorio novi nick da nam to kažeš.
Baš lijep vodič za ovce na šišanje.[emo_palacd]
Uključite se u raspravu