Tražeći pomoć za svoja putovanja, Kristofor Kolumbo je španjolskome kralju obećao da će otkriti otoke uz indijsku obalu s kojih će donijeti zlato i začine. Kao što u knjizi “Začini – povijest jednog iskušenja” piše Jack Turner, “azijska carstva Portugala, Engleske i Nizozemske niknula su iz potrage za cimetom, klinčićem, paprom i muškatnim oraščićem”. Začini su snažno utjecali na svjetsku povijest. Još otkako su prve vreće začina Putem svile stigle iz Indije u antičku Grčku i Rim, zapadni svijet je gladan začina s toplijih dijelova globusa, važnih ne samo za poboljšanje okusa hrane nego i za liječenje raznih bolesti. Kolonijalna eksploatacija s vremenom je zamijenjena trgovinom sa zemljama Azije, Afrike i Latinske Amerike, pa se divote iz niza dalekih zemalja danas mogu naći na zagrebačkoj tržnici Dolac.
Sol i papar… i to nije to
Na štandu “Leko začina” kupac se osjeća kao nekadašnji junaci crtanog filma “Lolek i Bolek”, dok znatiželjno vrte zemaljsku kuglu – jedna do druge poredane su vrećice kumina s Malte, kardamoma s Madagaskara i korijandra s Jamajke. U Hrvatskoj je uporaba začina tradicionalno svedena na sol i papar, potom na mljevenu papriku u panonskim te ružmarin, origano i bosiljak u primorskim krajevima. Tek se posljednjih godina snažnim razvojem kulinarske scene i nebrojenim izdanjima kuharica, specijaliziranih magazina i web-stranica o gastronomiji naglo širi potražnja za začinima. “Godišnje prodamo tri do četiri tone začina. Većinom je to papar ili mljevena paprika, i to u veleprodaji”, rekao nam je Josip Leko, direktor zagrebačke tvrtke Leko d.o.o., najveći prodavač začina u Hrvatskoj. Osim udomaćenih začina poznatih širokoj publici proda se i tona egzotičnih kao što su čubar, cimet, kajenski papar, zvjezdasti anis, timijan. Tražena je i cijela paleta začina koji počinju na slovo “k” i zbunjuju neupućene: koromač, korijandar, kardamom, kajenski papar, kumin, kim i naročito kurkuma, zbog svoje ljekovitosti sve popularniji indijski začin. Dosta se traži i cimet, ali ne samo radi poboljšanja okusa jelima nego i radi skidanja šećera u krvi.“Indijci se gotovo nikada ne cijepe jer začine upotrebljavaju svaki dan”, napominje Leko. Njemu je najdraži šafran, a to je ujedno i najskuplji začin koji prodaje; u veleprodaji ga jedan kilogram stoji 3000 eura jer za tu količinu treba 150.000 tučaka. Variraju li cijene začina, kao i cijene hrane? “Uglavnom ne, osim cijene šafrana, cimeta i vanilije, one znatnije ovise o vremenskim prilikama”, odgovara Leko. Otkriva nam da su neki od egzotičnih začina ipak ugrađeni u tradicionalnu hrvatsku gastronomiju. Kad je započeo posao sa začinima, dolazili su mu zagorski seljaci i tražili “najvirc za krvavice”, tek je naknadno shvatio da zapravo traže piment, začin s Jamajke, koji se na njemačkom kaže “Neugewütrz”.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.bome ne znam kako je sa zacinima ili ribama, ali glavno da radnicima u casinou Royal nije isplacivao placu nekoliko mjeseci i izvlacio novac otamo….i tko zna kakve jos nezakonite radnje radio. Od sramote bi se trebao sakriti i sutjeti, a ne spancirati po novinama.
A za jedan poslovni.hr ne mogu vjerovati da pisu ozbiljan clanak o covjeku koji je vise puta ozbiljno preksrio zakon! Svaka cast!
Uključite se u raspravu